26.1.12

15.


Sekarang ni macam trend pula baca Buku Fixi. Aku pun turut terkena jangkitan ni. Aku sebelum ni dah baca Amerika karya Ridhwan Saidi dan analogi cerpen Orang Macam Kita keluaran Matahari Books. Tapi aku takda buat review ke apa sebab Amerika terlalu epik untuk aku buat review. Mantap sangat. 

Pecah ni aku baca (eh aku tak beli guna BB1M okay, aku tak salah guna fungsi BB1M) sebab cerita ni sedang dalam proses nak ditayangkan, kiranya nak buat movie lah. So aku rasa kenapa dalam banyak banyak buku Fixi, Pecah yang dipilih untuk dibuat movie? Hebat sangat ke jalan cerita dia? Aku rasa Pecah baru je lagi masuk pasaran, terus nak ada movie. Kalah Ombak Rindu yang dah berzaman dalam market, baru tahun lepas ada movie. 

Jadi, bagi menjawab pertanyaan aku ni maka aku pun belilah Pecah.

Macam review lain juga, plot ceritanya tak tersusun. Jadi aku macam banyak kali lost waktu aku baca cerita ni. Aku tak faham apa kaitan Bakar dan Kazim dengan rompakan 4 sahabat ni; Herman, Alan, Radi dan Don. Herman lawyer, untuk apa dia nak rompak bank? Kenapa seorang lawyer yang ada anak dara seorang ni, nak buat kerja kerja macam tu? Gaji dia tak cukup ke apa?

Then aku pun baca dan baca. Semua watak dalam cerita ni ada kaitan antara watak watak yang lain. Herman, Lidya, Bakar, Kazim, Sarah, Nora, Anida, Kiah, Alan, Radi, Don dan lain lain. Ada lagi ke? Entah, tak ingat dah. Tapi untuk mengetahui apa tujuan rompakan tu, apa kaitan watak watak tu semua, memang kena bacalah sampai habis. Kalau baca separuh jalan memang tak jumpa penyudah konflik dia bagaimana.

Tapi makin lama aku baca, aku mula dapat tangkap apa yang berlaku. Starting dari bab 44, bila anggota Inspektor Paul dah jumpa siapa pemilik peti deposit 136. Dari situ dah boleh baca dan agak perkaitan tujuan rompakan dan perkaitan setiap watak dengan watak yang lain. Lepas dari bab 44 dan ke atas, aku dah boleh baca jalan cerita dia macam mana.

Tapi memang satu rompakan terancanglah. Dan ending dia, memang lain dari yang lain.

Overall aku rate secara peribadi, 3.5/5. Well done Khairulnizam Bakeri!

Lepas ni Kelabu dan Zombijaya pula. Aku tahu aku lambat, but better late than never.

2 comments: