23.1.12

14.

Aku tak kisah kalau orang nak bagi nasihat. Cumanya, jika aku agak berkeras dan degil pada awal mula menerima nasihat, itu adalah respon normal dari aku. Bukannya aku tak ambil pusing langsung. 

Cuma yang buat aku meluat ialah, apabila seseorang yang asing dalam kehidupan aku, tiba tiba tampil ingin menjadi hero/heroin dalam menyelesaikan masalah peribadi aku. Hero/heroin yang tidak tahu asal usul cerita sebenar, yang tidak tahu pokok pangkal kisah aku, hadir dan mula memberi respon berdasarkan pemerhatian sekali imbas mereka.

Hipotesis awal mereka melalui pemerhatian sambil lalu, mengatakan aku begini dan begitu. Memanglah aku akan naik syeikh kalau mereka sewenang-wenangnya buat tafsiran sendiri tentang kehidupan aku.

Dan aku memang susah nak terima pendapat orang, lebih lebih lagi pendapat orang asing macam mereka yang tak tahu pokok pangkal cerita.

Oh penegasan, aku memang "susah" nak terima pendapat orang, bukan "tak boleh" terima pendapat langsung. Nanti, ada hero/heroin yang salah faham pula.

2 comments:

  1. kadangkala hero/heroin tersebut susah nak paham kita dan berbuat seolah sudah paham kita. bersabarlah.

    ReplyDelete
  2. Itulah yang sering berlaku .. Terima kasih.

    ReplyDelete