7.2.12

22.

Bacalah diri aku menerusi susunan aksara di sini.
Mungkin semuanya di sini palsu belaka.
Yang sengaja disusun cantik cantik, menghidupkan sesuatu yang tak pernah wujud.
Mainan kata kata yang sangat retorik, mampu mencium nafsu minda.
Senggama paling menginzalkan.

Ah.
Persetankan itu semua.
Aku cuma seorang manusia, berjantina perempuan.
Tidak lari dari lumrah manusia normal yang lain.
Yang mengeji perempuan gedik,
Yang mengherdik lelaki kurus bersinglet.
Yang tidak sudah sudah memandang serong generasi terencat yang memenuhi Pavilion.

Kau tahu, apa yang paling aku rimaskan di bandar bandar sesak dan menyesatkan itu?
Aku rimas tentang bagaimana bangunan mewah tapi mati nilai moralnya itu
Sedikit demi sedikit menghakis jati diri generasi kini.
Berada di situ, kemudian duduk memekak tanpa arah tuju
Konon kota ini aku yang punya
Konon kompleks ini bapa aku yang punya

Wahai budak
Sedarlah engkau tentang tahap diri kau tu di mana
Masih mengaji di sekolah, sama ada berseluar biru gelap atau hijau
Sama ada berkain biru gelap atau turquoise 
Yang penting, kau masih menyarung uniform sekolah
Yang masih hidup dan bernafas di bawah payung wang gaji orang tua kau
Yang belum mengerti perit jerih mereka mencari wang untuk menyara kau

Kan lebih bagus kalau mereka semua punya kesedaran ini semua
Dan tidaklah mereka menghabiskan sisa sisa masa muda mereka
Dengan memakai mask Jabbawockeez dan berjalan ke hulur hilir di bawah panas terik mentari

Kan aku cakap, kau ni mengaji pun tak habis lagi
Kan aku cakap, kau ni bodoh tak sudah.

No comments:

Post a Comment